
Een gewaarschuwde ondernemer telt voor 2!
Dit was dus ook voor ons de reden om eens op onderzoek uit te gaan en dit blog item te plaatsen.
Algemene tip:
“Let goed op wanneer je een voorstel krijgt voor een goedkope of zelfs een gratis website.”
Hieronder een enkel voorbeeld uit bron breder uitgelicht.
Voorbeeld uit de praktijk
In 2015 in Nederland heeft NS Marketing & Sales talloze ondernemers benaderd met een onweerstaanbaar voorstel. Voor slechts € 97,00 heb je een mooie nieuwe website!
Maar wat krijg je daarvoor? En hoe betrouwbaar is zo’n bedrijf?
Let op: het genoemde geldt niet alleen voor NS Marketing & Sales.
De ‘speciale aanbieding’ van NS Marketing & Sales
Uit onderzoek blijkt dat NS Marketing & Sales vooral fysiotherapeuten, diëtisten en aanverwante dienstverleners aanschrijft. Ondanks de prijsstelling op hun website krijgen al deze therapeuten dezelfde aanbieding, die volgens de mail voor slechts 3 ondernemers “gratis” is. De mail is een standaard mail, met de volgende inhoud:
Klinkt als een goed aanbod toch? Niet meer dan logisch dat ondernemers hierop in gaan. Je kunt er weinig op aanmerken. Als je interesse toont, krijg je nog wel dit in het antwoord te lezen:
Het ontwerp van de website is gratis zoals ik in mijn vorige mail heb aangegeven.
Voor het online zetten, installeren en configureren van de website en email adressen rekenen wij eenmalig € 97,- excl. btw.
Oké, € 97,00 als vergoeding voor de onkosten klinkt logisch. En wat krijg je dan?
Wat krijg je ervoor?
Een aantal ondernemers die zich hebben uitgesproken, heeft voor dat bedrag een website gekregen met 3 pagina’s. De rest mochten ze zelf uitvoeren. Wel werd er een “cursus waarmee je zelf je website kunt beheren en aanpassingen kunt maken“ meegegeven.
Wat ook opvalt is dat alle opgeleverde websites een wel heel vergelijkbaar ontwerp hebben. Kijk maar eens naar de twee verschillende menu’s en de plaatsing van de socialemedia-iconen. Dit is omdat voor alle websites vaak hetzelfde WordPress thema gebruikt wordt.
Zie zelf hoe weinig variatie er in het ontwerp te vinden is:
Van het aantal bedrijven met een website van NS Marketing & Sales benaderd hadden de meesten hetzelfde verhaal: in eerste instantie is er nauw contact, maar zodra er betaald is, wordt er minder snel en goed gereageerd. Hoewel enkele ondernemers zeiden tevreden te zijn, slaat de wijzer wel echt uit naar negatief en zijn de meeste verhalen vrijwel identiek. Klanten worden eigenlijk al snel aan hun lot overgelaten.
Veel dezelfde verhalen
Wat heel duidelijk is, is dat de verhalen van vrijwel alle klanten globaal hetzelfde zijn. U als ondernemer wordt gelokt met een interessante aanbieding, in dit geval een “gratis” website. De verwachting is dat er een complete website wordt opgeleverd, omdat er niets is gecommuniceerd over wat er onder “een website” wordt verstaan. In sommige gevallen is er vermeld dat het gaat om “5 onderliggende pagina’s”. Uiteindelijk wordt in de meeste gevallen een website opgeleverd met een beperkt aantal pagina’s.
Ga niet zomaar op aanbiedingen in
Mooie aanbieding. Maar wel snel beslissen hoor! Zo staat het bijna letterlijk in de mail. Eigenlijk moeten er dan al alarmbellen gaan rinkelen. Dan kun je het best zelf op onderzoek uitgaan. Kijken wat je van het bedrijf kunt vinden en hoe betrouwbaar alles is. Gek genoeg kan ik weinig negatieve verhalen vinden over NS Marketing & Sales. Dus ze moeten wel iets goed doen, zou je zeggen. Niks mis mee. Maar waarom verschuilt de organisatie achter dit bedrijf zich dan? Want wie is Michiel Steenbergen eigenlijk?
Doe onderzoek naar je potentiële leverancier
Wanneer je verder gaat zoeken naar NS Marketing & Sales, kom je op Engelse websites terecht. Op deze websites kun je details zien over het bedrijf, waaronder het feit dat het het een Engelse rechtsvorm heeft. Verder blijkt dat NS Marketing & Sales op 18 juni 2015 failliet verklaard is. Het is dus verstandig om zelf onderzoek te doen naar partijen met wie je in zee wilt gaan, zeker wanneer je deze zelf niet echt kent. En als je de personen achter het bedrijf niet persoonlijk ontmoet hebt of desnoods niet via een videogesprek hebt kunnen zien, kan verder onderzoek dus geen kwaad.
Let dus op met wie je in zee gaat
Het gaat niet om NS Marketing & Sales, het gaat om ieder bedrijf waar je serieus mee in zee wilt gaan. Weet wie ze zijn en verzeker je ervan dat je krijgt wat je verwacht. Voor het laatste geldt vooral ook: vraag zelf door en zorg ervoor dat je duidelijk op papier krijgt wat de afspraken zijn. Want waar het ene bedrijf wellicht eens ophoudt, duikt de volgende alweer op. Zo is er nu een nieuw bedrijf, dat exact dezelfde werkwijze heeft. Zelfs met (vrijwel) letterlijk dezelfde eerste e-mail. Saillant detail: ze hebben een vestigingsadres in Breukelen, waar NS Marketing & Sales ook zat. En hoe kan het dat er exact dezelfde quotes van klanten op de website staan?
Hoe goed ken jij jouw leveranciers?
Op alle vlakken, zowel voor de producten als de dienstverlening: stel jezelf de vraag “weet ik wie mijn leverancier werkelijk is?”. Want wanneer ga je nu met iemand in zee?
Kies betrouwbare partijen. Puur bedoeld als advies: een gewaarschuwde ondernemer telt voor 2
De informatie voor deze blog komt grotendeels uit de volgende bron: www.marketingmed.nl
De originele auteur is Nathan Veenstra van optimusonline.nl
Meer weten over Acquisitie fraude?
Terug