Blog bericht afbeelding - een website en een goede website

Een website of een goede website.

Het verschil tussen “een website” en “een goede website”. Dan is de eerste vraag: waaraan moet een goede website voldoen. We hebben het hieronder eens op een rij gezet.

Een goede site is de fundering voor jouw bedrijf

Een goede website vormt de fundering voor jouw bedrijf op internet. Vanuit deze fundering kan het bedrijf verder groeien. Een goede website is cruciaal voor zowel de vindbaarheid als de zichtbaarheid van een bedrijf. Als de fundering niet goed is, zal er ook een gebrek zijn bij verdere groei. Een website wordt door veel mensen omschreven als “het online visitekaartje van het bedrijf”. Zie het dus als ‘de eerste indruk’. En de eerste indruk is er een die blijft hangen.

Een goede site heeft een duidelijk doel

Een goede website heeft een duidelijk doel. Als je zelf de doelen die de website moet bereiken,  niet helder hebt en er geen prioriteitenlijstje van hebt gemaakt dan, is het erg lastig om de website optimaal in te richten. Een aantal voorbeelden van doelen zijn:

  • - Verkoop van producten
  • - Een offerte aanvragen
  • - Contact leggen
  • - Opt-in site (t.b.v. het uit/opbouwen van marketing)
  • - Reactie achterlaten
  • - Video bekijken
  • - Specialist informatie verschaffen
  • - Informatie delen

Een goede site geeft de bezoeker meerwaarde

Bij InDiv zijn wij van mening dat iedere goede website een waarde biedt aan de websitebezoeker.

Als de websitebezoeker de juiste waarde vindt op de website, zorgt dit ervoor dat de tevredenheid stijgt en vergroot het de kans dat de bezoeker vaker terugkomt naar de site.  Los van het ‘betrokken houden’ van de bezoeker biedt de juiste waarde ook zeker een groot voordeel in onder meer SEO (zoekmachine optimalisatie). Bij SEO is het doel van Google om bij een zoekopdracht de meest waardevolle en relevante websites als eerste te tonen.

Een goede site is gebruikersvriendelijk

Gebruikersvriendelijkheid is een van de belangrijkste aandachtspunten op een website. Dit zorgt er namelijk voor dat de bezoekers “blijven plakken”. Een groot aantal bezoekers op de website is mooi, maar het is niet effectief als die bezoekers bij binnenkomst direct weer vertrekken.

Voorbeelden van effectieve punten waardoor bezoekers blijven plakken:

  •  - Rustige indeling
  • - Overzichtelijke structuur
  • - Rustige kleuren (geen grote contrasten of felle kleuren)

Bezoekers ergeren zich vaak aan deze volgende punten bij het bezoeken van een website:

  • - Zelf startende video’s en/of geluid
  • - Achtergrondmuziek
  • - Veel donkere kleuren
  • - Onleesbare teksten
  • - Onderdelen die erg snel bewegen

Een goede site geeft een goede positie in bijvoorbeeld Google

Een goede positie in – vooral - Google is zoals bij het vorige punt gemeld, erg belangrijk voor de vindbaarheid van de website en dus ook de online zichtbaarheid van het bedrijf zelf. Een website met een goede positie in Google kun je zien als ‘een waardevolle kennisbank’. Deze ‘kennisbank levert elke dag keer op keer grotere hoeveelheden bezoekers op waar het bedrijf weer goede resultaten uit kan halen. SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt wel vaak gezien als kostbaar, verre van eenvoudig, te technisch en lange termijn-werk, maar dat is niet meer het geval. Het loont om je website goed in te (laten)richten voor de zoekmachines. 

Door de grote hoeveelheid mogelijkheden in de CMS-systemen zoals WordPress is het ‘redelijk eenvoudig’ om een goede positie te bemachtigen, zolang je je aan een paar spelregels houdt in de content creatie.

Naast de juiste content creatie kunnen er nog dus effectieve slagen worden gemaakt om te geheel te versterken zoals bijvoorbeeld:

  • - Zoekmachine vriendelijke “url's”
  • - De correcte “title tags” en “meta description”
  • - Gepaste “alt tags” en “titel attributen” gebruiken
  • - De juiste “gerelateerde artikelen” gebruiken
  • - De gebruikte “afbeeldingen optimaliseren”
  • - Categorieën voor de blog optimaliseren

Een goed site is effectief en/of behaalt resultaat

Er is een onderzoek dat aantoont dat een gemiddelde bezoeker op een website binnen slechts 2 seconden besluit of hij/zij op die website blijft. Het doel is om binnen die 2 seconden duidelijk te maken wat de belangrijkste boodschappen zijn voor de bezoeker, de drie W’s. Wie, wat, waarom.  

  • - Wie je bent (jouw bedrijf en jouw markt)
  • - Wat je doet (voor welk probleem jij een oplossing biedt)
  • - Waarom de bezoeker voor jou moet kiezen. (USP – Unique Selling Point)

Als de website dit snel duidelijk maakt, kan je pas echt resultaten behalen en zal de website dus pas effectief zijn. Ook moet het voor de bezoeker duidelijk zijn wat er van hem/haar verwacht wordt.

Een goede site geeft waardevolle informatie en statistieken

Meten is weten. Door te kijken naar alle cijfers die een website kan genereren, leer je van de bezoekers en dus hoe jouw website presteert. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Analytics. Maar er zijn meer analysetools op de markt. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld meten:

  • - Hoeveel bezoekers de website genereerd
  • - Waar de bezoekers vandaan komen
  • - Waar hebben de bezoekers in o.a. Google nog meer op zoeken
  • - Waar deze bezoekers binnen komen op de website
  • - Hoe lang de bezoekers “blijven plakken”
  • - Hoeveel pagina's hebben ze bezocht en welke pagina’s dat zijn

En bijvoorbeeld welke van de gestelde doelen daadwerkelijk worden gehaald, zoals:

  • - Hoeveel procent koopt een product op de site
  • - Hoeveel kost een bezoeker (Advertenties) en hoeveel levert die bezoeker op
  • - Hoeveel bezoekers hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief
  • - Hoeveel bezoekers hebben een offerte opgevraagd

Een goede site zet aan tot (inter)actie

Een goede website heeft ook een goede onlinestrategie en geeft een duidelijke focus van het bedrijf weer. Interactie op een website heeft een positief effect op de positionering in de online zoekmachines waaronder dus Google. Er is niets sterker dan een goede “fan-base” of achterban die regelmatig voor interactie zorgt op een website. Het delen van artikelen of nieuws op social media of het doorverwijzen van relaties/contacten uit het netwerk van die achterban naar de desbetreffende website. Een bepaalde groep bezoekers met gedeelde interesses die jouw boodschap interessant of belangrijk kunnen vinden. Deze groep, ofwel “community” zorgt er vervolgens voor dat de door jou gegeven boodschap wordt verspreid.

Het hoofddoel van iedere website zou moeten zijn om te dienen als een “(inter)actief online portaal”. Een “netwerk locatie” waar de ondernemer en zijn “community” elkaar treft en kan communiceren. Een goede website maakt daarom ook gebruik van interactie op social media-platformen.

Een goede site is efficiënt ontwikkeld en opgezet voor de lange termijn

Een goede website is efficiënt ontwikkeld en opgezet voor de lange termijn. Hierbij is een goed uitgedachte strategie ook een belangrijk punt. Dit zorgt ervoor dat de positie in de zoekmachines, waaronder Google, goed kan worden opgezet/de website goed kan worden geïndexeerd. Er zullen ongetwijfeld op den duur veranderingen moeten worden doorgevoerd aan de site, maar een goede website heeft een doordachte fundering waarop gerust uitgebouwd kan worden zonder de Google indexering negatief te beïnvloeden.

Geïnspireerd om aan de slag te gaan met uw eigen website?

Laten we er samen eens voor gaat zitten!

U de business, wij de rest.

info@indivsolutions.nl | 0591-794 020 | 050-569 00 35

Terug